B1BB16K1 - 206 SILNIK DW8

PREZENTACJA SILNIK DW8 (WJZ)

1 - OPIS


1 - 1 - PODSTAWOWA ARCHITEKTURA SILNIKA DW8

Silnik diesel z wtryskiem bezpośrednim :

1 - 2 - MONTAŻ ZESPOŁU NAPĘDOWEGO

Nowe normy zderzeń wymagają zmniejszenia pochylenia zespołu napędowego w przednim bloku, w nowych pojazdach homologowanych począwszy od 1998 .

2 - IDENTYFIKACJA


Tabliczka znamionowa silnika :

3 - CHARAKTERYSTYKA

numer silnika DW8
kod typu silnika WJZ
oznakowanie elementu specyficzny pojazd
liczba cylindrów 4
średnica x skok cylindra (mm) 82,2 x 88
pojemność skokowa (cm3) 1868
stopień sprężania 23/1
moc maksymalna (cee) 51 kW
moc maksymalna (DIN) 70 koni mechanicznych
maksymalna prędkość obrotowa na biegu jałowym (obr/min) 4600
moment maksymalny (cee) 12.5 danm
turbosprężarka -
ciśnienie turbodoładowania -
system wtrysku pompa wtrysku mechanicznego
marka BOSCH
LUCAS VARITY
typ VE
DPC
zaczernienie spalin specyficzny pojazd

4 - BLOK SILNIKA


Kanał dla płynu chłodzącego, aby poprawić chłodzenie górnej części cylindrów .

Blok silnika z żeliwa (Blok nie tulejowany) :

UWAGA : cylinder nr 1 : od strony koła zamachowego silnika .

5 - RUCHOMY SPRZĘG


5 - 1 - WAŁ KORBOWY

Wał korbowy silnika DW8 (Identycznie jak w silniku XUD9A) :

Luz boczny wału korbowego :

5 - 2 - PÓŁPANEWKI WAŁU KORBOWEGO

Półpanewki płaskie (Od strony bloku silnika) .

Półpanewki rowkowane (Od strony obudowy pokrywy łożysk) .

5 - 3 - KORBOWODY

Korbowód silnika DW8 (Identycznie jak w silniku XUD9A) :

6 - TŁOKI


Tłoki wykonane są z lekkiego stop i mają oś przesuniętą o 0,03 mm .

Identyfikacja : Kod daty wygrawerowany na główce .

Położenie podstawy rozety : Od strony filtra oleju .

Tylko jedna klasa o średnicy (Znak serii) .

Tylko jedna klasa o średnicy (Nadwymiar "naprawa") .

Liczba klas przeciwciężarów : 4 .

Maksymalne odchylenie wartości przekroczenia między tłokami : mm : 0,07 mm .

Osie tłoków są zablokowane w trakcie przesuwania przez dwa sprężynujące pierścienie ograniczające .

6 - 1 - PIERŚCIENIE

Każdy tłok posiada 3 następujących pierścieni :

(3) Pierścień tłokowy zgarniający : Ze sprężyną spiralną (Grubość 3 mm) .

6 - 2 - KOŁO ZAMACHOWE SILNIKA

Specyficzne dla pojazdu koło zamachowe silnika :

6 - 3 - KOŁO PASOWE NAPĘDU OSPRZĘTU

Piasta koła pasowego napędu osprzętu (Mocowanie wału korbowego przy pomocy 4 śrub) .

7 - ZESPÓŁ GŁOWICY


(e) Strefy identyfikacji .

(4) Górna pokrywa głowicy (Z materiału kompozytowego) .

(5) Dolna pokrywa głowicy .

(6) Głowica .

(7) Świece żarowe .

(8) Uchwyt wtryskiwacza .

(9) Podkładka ognioodporna .

(10) Wałek rozrządu .

7 - 1 - GÓRNA POKRYWA GŁOWICY (Z ZABUDOWANYM ODOLEJACZEM)

Uszczelka jest uprzednio uformowana i demontowalna .

Otwór wlewowy oleju znajduje się na pokrywie głowicy .

7 - 2 - POKRYWĘ GŁOWICY

Tworzywo : Stop lekki .

Uszczelka jest uprzednio uformowana i demontowalna .

7 - 3 - GŁOWICA

Element pozwalający na kompromisowy wybór parametrów przy kryteriach: osiągi, hałas i normy emisji zanieczyszczeń :

(e) Strefy identyfikacji : 2 otworów o średnicy 9 poniżej gniazda wtryskiwacza (cylinder nr 1 oraz nr 3) .

UWAGA : dokręca się według kolejności spirali .

7 - 4 - WTRYSKIWACZ

Podkładka ognioodporna (9) znajduje się wewnątrz oprawki wtryskiwacza .

UWAGA : podkładka uszczelniająca uchwytu wtryskiwacza oraz głowicy powinna być systematycznie wymieniana po każdej naprawie .

7 - 5 - WAŁEK ROZRZĄDU

Silnik DW8 (Identycznie jak w silniku XUD9A) :

Luz boczny powinien zawierać się między 0,025 i 0,7 mm .

Identyfikacja wałka rozrządu dzięki namalowanemu niebieskiemu pierścieniowi, znajdującemu się między krzywkami ssania oraz wydechu cylindra nr 1 .

7 - 6 - USZCZELKA PODŁGOWICOWA


(1A) Oznakowanie silnika .

(1B) Wymiar nominalny .

(1C) Nadwymiar "naprawa" .

Liczba klas : 5 .

Typ : Uszczelka głowicy złożona z żebrowanych arkuszy metalowych .

Wybrać odpowiednią grubość uszczelki głowicy, w zależności od przekroczenia tłoków (Identycznie jak w silniku XUD) .

kod typu silnika WJZ
numer silnika DW8
cechy szczególne CURTY lub ELRING
oznakowanie silnika
(zespół 1A)
E - F
pierwsze wymiar nominalny (zespół 1B) N
drugie wymiar nominalny (zespół 1B) N - O
trzecie wymiar nominalny (zespół 1B) N - O - P
czwarte wymiar nominalny (zespół 1B) N - O - P - Q
piąte wymiar nominalny (zespół 1B) N - O - P - Q - R
6-ty wymiar nominalny (zespół 1B) N - R
pierwsze nadwymiar "naprawa" (zespół 1C) nie dotyczy
drugie nadwymiar "naprawa" (zespół 1C) nie dotyczy

7 - 7 - POPYCHACZE

Popychacz z podkładką regulującą (Identycznie jak w silniku XUD) .

7 - 8 - ZAWORY

Zawór ssaniaŚrednica 38,5 mm .

Zawór wydechowyŚrednica 33 mm .

Trzpień zaworuŚrednica 8 mm .

UWAGA : gniazda i prowadnice zaworów są nowe i wykonane ze stali spiekanej .

7 - 9 - SPRĘŻYNA ZAWORU

Średnica zewnętrzna : 29,4 mm .

Liczba zwojów : 8 .

8 - ROZRZĄD


(11) Koło zębate wału korbowego .

(12) Rolka nawijająca .

(13) Koło zębate pompy płynu chłodzącego .

(14) Rolka napinająca z mimośrodem .

(15) Piasta wałka rozrządu (*) .

(16) Koło zębate wałka rozrządu .

(17) Piasta pompy wtryskowej .

(18) Koło zębate pompy wtryskowej .

(19) Pasek rozrządu .

(*) Zablokowanie na głowicy przy pomocy śruby M8 (Identycznie jak w silniku XUD9A) .

Komora napędu rozrządu składa się z 3 następujących elementów :

8 - 1 - PASEK ROZRZĄDU

kod typu silnika WJZ
numer silnika DW8
szerokość (mm) 25,4
liczba zębów 140
tworzywo HSN
dostawca(y) DAYCO
okresowość wymiany w przypadku normalnej eksploatacji (Km) -
okresowość wymiany w przypadku intensywnej eksploatacji (Km) -

UWAGA : do kontroli naprężenia paska stosuje się przyrząd do pomiaru naprężenia paska .

8 - 2 - POMPA WTRYSKOWA Z PIASTĄ


Punkt rozpoczęcia wtrysku określony jest przez położenie piasty pompy .

Piasta pompy wtryskowej umożliwia zablokowanie rozrządu oraz pompy wtryskowej .

UWAGA : zablokowanie (regulacja) pompy jest identyczne w przypadku następujących dostawców : BOSCH, LUCAS VARITY .

9 - SMAROWANIE


Obieg recyrkulacji oparów oleju :

9 - 1 - POJEMNOŚĆ OLEJU

W zależności od pojazdu, silnik może być instalowany w położeniu pochylonym lub podniesionym (Patrz : Charakterystyka) .

9 - 2 - INSTALACJA PODNIESIONEGO SILNIKA

kod typu silnika : WJZ
cechy szczególne z klimatyzacją (*) bez klimatyzacji (**)
z wymianą wkładu 4,75 litrów 4,75 litrów
bez wymiany wkładu - -
różnica objętości między stanem minimalnym i maksymalnym wskaźnika poziomu oleju 1,6 litrów 1,6 litrów
(*) miska olejowa (aluminium)
(**) miska olejowa (blacha)

9 - 3 - INSTALACJA SILNIKA POCHYLONEGO

kod typu silnika : WJZ
cechy szczególne z klimatyzacją (*) bez klimatyzacji (**)
z wymianą wkładu 4,5 litrów 4,75 litrów
bez wymiany wkładu - -
różnica objętości między stanem minimalnym i maksymalnym wskaźnika poziomu oleju 1,5 litrów 1,5 litrów
(*) miska olejowa (aluminium)
(**) miska olejowa (blacha)

KONIECZNIE : systematycznie sprawdzać poziom oleju przy pomocy ręcznego wskaźnika poziomu .

Okresowość wymiany : Patrz instrukcja obsługi .

9 - 4 - WKŁAD FILTRA OLEJU

marka PURFLUX
typ LS 867A (pierwszy montaż)
LS 867B (drugi montaż)
pojemność oleju 0,32 litrów
zawór nadmiernego ciśnienia
zawór maksymalnego ciśnienia
zawór bezpieczeństwa
1,5 bar

Okresowość wymiany : Patrz instrukcja obsługi .

9 - 5 - OBIEG SMAROWANIA

Chłodzenie dna tłoka możliwe jest dzięki dyszom .

kod typu silnika WJZ
kontrola 1
ciśnienie (bar)
1000 obr/min
1,8
kontrola 2
ciśnienie (bar)
2000 obr/min
3,7
kontrola 3
ciśnienie (bar)
3000 obr/min
4,3
kontrola 4
ciśnienie (bar)
4000 obr/min
4,5

9 - 6 - WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO

Olej silnikowy spuszcza się na gorąco zaraz po zakończeniu pracy silnika .

Możliwa jest ewakuacja oleju silnikowego przy zastosowaniu urządzenia ssącego .

Końcówka prowadnicy wskaŒnika poziomu jest rozszerzona, co pozwala na przyłączenie drenu podłączonego do urządzenia opróżniania przez odsysanie (Średnica 14 mm) .

UWAGA : zawsze istnieje możliwość spuszczenia oleju z silników poprzez wyjęcie korków spustowych z miski olejowej .

10 - OBIEG ZASILANIA POWIETRZEM

10 - 1 - OBIEG POWIETRZA


(f) Dolot zewnętrznego powietrza .

(g) Emisja spalin .

(h) Recyrkulacja spalin .

(21) Regulator ciśnienia .

(22) Przewód recyrkulacji spalin .

(23) Kolektor dolotowy (Z materiału kompozytowego) .

(24) Kolektor dolotowy (Aluminium) .

(25) Pompa próżniowa .

(26) Filtr powietrza .

(27) Tłumik szumów ssania .

(28) Dozownik egr .

(29) Zawór obrotowy .

(30) Elektrozawór .

Dozownik egr (28) składa się z następujących elementów :

Przewód recyrkulacji spalin jest zamocowany przez :

10 - 2 - RECYRKULACJA SPALIN

System recyrkulacji spalin (egr) pozwala zmniejszyć zawartość tlenku azotu (nox) w spalinach .

Recyrkulacja jest typu "otwórz - zamknij" (Elektrozawór jest otwarty lub zamknięty) .

Zawór recyrkulacji wystawiony jest na działanie podciśnienia, pochodzącego z pompy próżniowej i zezwala na recyrkulację spalin w kierunku układu dolotowego .

Pierwszy system .

Otwarcie zaworu egr zależy od następujących informacji :

Drugi system (Patrz rysunek) .

Otwarcie zaworu egr zarządzane jest przez moduł elektroniczny, który otrzymuje następujące informacje :

Przykład drugiego systemu .


(30) Elektrozawór .

(31) Stycznik dźwigni przyspieszenia .

(32) W zależności od wyposażenia :

(33) Przekaźnik chłodzenia .

(34) Czujnik górnego martwego punktu (1400) .

(35) Termistor płynu chłodzącego silnika (2 zielone ścieżki) .

Istnieje 2 system sterowania zaworem egr : w zależności od wersji i wyposażenia .

11 - PODGRZEWANIE - DOGRZEWANIE


Moduł podgrzewania - dogrzewania .

11 - 1 - PODGRZEWANIE

Świece żarowe i kontrolka działają od chwili włączenia zapłonu .

Po zgaśnięciu kontrolki, świece są dalej zasilane przez 10 do 15 sekund, jeżeli rozrusznik nie jest pobudzony .

UWAGA : kontrolka nie zapala się od chwili kiedy temperatura płynu chłodzącego silnika jest wyższa od 80 °c .

11 - 2 - DOGRZEWANIE

Dogrzewanie umożliwia przedłużenie pracy świec po fazie rozruchu (W czasie 3 minut) .

Czas zwłoki dogrzewania trwa od momentu wyłączenia rozrusznika .

Parametry mogące przerwać dogrzewanie :

12 - OBIEG ZASILANIA PALIWA

12 - 1 - ZESPÓŁ FILTRA PALIWA


Cyrkulacja (obieg) oleju napędowego (zgodnie z kierunkiem strzałek) .

(36) Śruba odpowietrzająca .

(37) Filtr paliwowy .

(38) Element termostatyczny .

(39) Zawór zwrotny .

(40) Pompa powtórnego zaciągania .

(41) Filtr oleju napędowego .

(42) Okrągły pierścień uszczelniający .

(43) Wylot filtrowanego oleju napędowego w kierunku pompy wtryskowej .

(44) Pokrywa .

(45) Zawór odpowietrzający .

(46) Opaska otwarcia / zamknięcia (bez użycia przyrządów) .

(47) Pojemność dekantacji .

(48) Czujnik obecności wody .

12 - 2 - PODGRZEWACZ OLEJU NAPĘDOWEGO

Paliwo jest podgrzewane za pośrednictwem obiegu chłodzenia .

Paliwo jest podgrzewane w kontakcie z kolektorem wylotowym płynu chłodzącego .

Temperatura paliwa jest regulowana przez element termostatyczny (zabudowany w filtrze paliwowym) .

12 - 3 - FAZY DZIAŁANIA : ELEMENT TERMOSTATYCZNY (38)

Temperatura paliwa niższa niż 15 °c :

Temperatura paliwa zawarta jest utzrymująca się między 15 i 35 :

Temperatura paliwa przekracza 35 c :

12 - 4 - FILTR OLEJU NAPĘDOWEGO

Opis : .

Przekrój eliptyczny .

Dostawca(y) : PURFLUX C446 .

Uszczelka papierowa : powierzchnia dm2 : Powierzchnia 40 dm2 .

Wymiana .

Okresowość wymiany : Patrz instrukcja obsługi .

Montaż filtra :

Powtórne zassanie obiegu paliwowego .

Ponowne zaciągnięcie obiegu robi się za pomocą pompy (40) aż do wyczuwalnego oporu pompowania (20 maksymalne wychylenia) .

UWAGA : odpowietrzanie obiegu wykonuje się za pomocą zaworu, wykalibrowanego na 400 mbar, w kierunku przewodu powrotnego wtryskiwaczy (urządzenie do czystego odpowietrzenia) .

Czujnik obecności wody .

Filtr paliwowy wyposażony jest w czujnik obecności wody w paliwie (48) (W zależności od kraju) .

Maksymalna objętość wody jaka może bezpiecznie się zdekantować na spodzie filtra : 80 cm3 .

Kontrolka obecności wody zapala się, gdy ilość wydzielonej wody przekroczy objętość .

Procedura spustu wody :

13 - OBWÓD CHŁODZENIA


(49) Chłodnica .

(50) Wymiennik cieplny płynu chłodzącego/oleju .

(51) Kolektor wlotowy płynu chłodzącego .

(52) Zbiornik odgazowania .

(53) Śruba odpowietrzająca .

(54) Nagrzewnica .

(55) Kolektor wylotowy płynu .

(56) Termostat podwójnego działania .

Używać wyłącznie płynu chłodzącego, sprzedawanego w serwisie części zamiennych (Identycznie jak w silniku XUD) .

14 - POMPA WTRYSKOWA

14 - 1 - WYPOSAŻENIE LUCAS VARITY


(57) Dźwignia linki przyspieszenia .

(58) Dash-pot .

(59) Śruba regulacji wolnych obrotów .

(60) Dźwignia stop .

(61) Mikrowłącznik :

(62) Śruba do regulacji zapobiegającej gaśnięciu silnika (Wydatek szczątkowy) .

Mechaniczna pompa wtryskowa diesel :

14 - 2 - WYPOSAŻENIE BOSCH


(63)Śruba regulacji przyspieszonych obrotów biegu jałowego .

(64) Śruba regulacji wolnych obrotów .

(65) Śruba do regulacji zapobiegającej gaśnięciu silnika (Wydatek szczątkowy) .

(66) Dash-pot .

(67) Mikrowłącznik :

(68) Dźwignia linki przyspieszenia .

(69) Dźwignia stop .

Mechaniczna pompa wtryskowa diesel :

15 - NAPĘD OSPRZĘTU

4 możliwości wyposażenia (W zależności od pojazdu) :

15 - 1 - WYPOSAŻENIE PODSTAWOWE

Kierownica mechaniczna .


Rolka napinającą (Regulacja przy pomocy śruby) .

Wspomaganie kierownicy .


(70) Rolka napinającą (Regulacja przy pomocy śruby) .

(71) Rolka stała .

15 - 2 - WYPOSAŻENIE PRZY KLIMATYZACJI

Kierownica mechaniczna .


Rolka napinającą .

Wspomaganie kierownicy .


Silnik DW8 (Identycznie jak w silniku XUD Z chłodzeniem) :