B1BBM2K1 - 206 SILNIK DW10TD

USTAWIENIE SILNIKA DW10

1 - OPIS


Podstawowa architektura silnika DW10 :

Ten silnik występuje w 2 wersjach :

Silnik DW10 ATED jest ulepszoną wersją silnika DW10TD, To podwyższenie mocy i momentu obrotowego zostało uzyskane dzięki sterowaniu ciśnienia turbosprężarki przez kalkulator wtrysku elektronicznego .

2 - IDENTYFIKACJA


(A) Oznakowanie identyfikacyjne zawierające :

3 - CHARAKTERYSTYKA

numer silnika DW10 ATED DW10 TD
typ administracyjny silnika RHZ RHY
oznakowanie elementu specyficzny pojazd
liczba cylindrów 4
średnica x skok cylindra (mm) 85 x 88
pojemność skokowa (cm3) 1996
stopień sprężania 18/1
moc maksymalna (kw - cee) 80 66
moc maksymalna (koni mechanicznych) 110 90
prędkość obrotowa mocy maksymalnej (obr/min) 4000
moment maksymalny (danm - cee) 25 20.5
prędkość obrotowa momentu maksymalnego (obr/min) 2000
turbosprężarka specyficzny pojazd
wymiennik powietrze/powietrze tak nie
ciśnienie turbodoładowania (2000 obr/min) 1 bar
ciśnienie turbodoładowania (3000 obr/min) 1 bar
system wtrysku COMMON RAIL
marka BOSCH
typ EDC 15C2
zaczernienie spalin (m - 1) specyficzny : pojazdy

4 - BLOK SILNIKA


Blok silnika :

Bloki silnika DW10 ATED i DW10TD są identyczne i odróżnia się je na podstawie wygrawerowanego oznaczenia silnika (Kod typu) .

UWAGA : cylinder-numer 1 : od strony sprzęgła (koło zamachowe silnika) .

5 - RUCHOMY SPRZĘG


(4) Wał korbowy .

(5) Górne półpanewki .

(6) Dolne półpanewki .

(7) Półtarcza odbojnika wzdłużnego .

(8) Tłok .

(9) Oś tłoka .

(10) Pierścień sprężynujący zabezpieczający .

(11) Korbowód .

(12) Półpanewki przedniej części korbowodu .

5 - 1 - WAŁ KORBOWY

Silnik DW10 ATED :

Silnik DW10 TD :

Szczelność z przodu i z tyłu zapewniają uszczelniacze kołnierzowe .

Regulacja luzu wzdłużnego (między 0.07 i 0.32 mm) dokonywana jest na łożysku numer 2 przez 4 półpierścienie (2 od strony obudowy i 2 od strony pokryw wału korbowego) .

5 - 2 - PÓŁPANEWKI WAŁU KORBOWEGO

Półpanewki wału korbowego :

5 - 3 - KORBOWODY

Nowe korbowody (odległość osi 145 mm) (Identycznie jak w silniku DW8) :

5 - 4 - TŁOKI


(E) : Od strony koła zamachowego silnika .

(F) : Od strony rozrządu .

Specyficzne tłoki z wybrzuszeniem i wnęką centralną (bowl) niezbędne do zawirowania gazu (swirl) .

Nowe tłoki z lekkiego stopu z odciskami zaworów .

Orientację ułatwia wnęka podzaworowa (wnęka po stronie przeciwnej do filtra oleju) .

Jest tylko jedna klasa średnicy tłoka (Seria) .

Jest tylko jedna klasa średnicy tłoka (Naprawa) .

Klasa wagowa, uzyskiwana przez wewnętrzne wykończenie sworznia .

Pływający sworzeń tłokowy utrzymywany jest przez dwa pierścienie oporowe .

Tłok posiada stalową wkładkę służącą do wzmocnieniu rowka uszczelniającego pierścienia tłokowego .

5 - 5 - SEGMENTACJA

Tłok zawiera 3 elementów :

5 - 6 - KOŁO ZAMACHOWE SILNIKA

Koło zamachowe silnika (Dostosowany do każdego pojazdu) :

5 - 7 - KOŁO PASOWE OSPRZĘTU

Koło pasowe dla wersji bez chłodzenia (tłumik drgań skrętnych bez sprzęgła przeciążeniowego) .

Koło pasowe dla wersji z chłodzeniem (tłumik drgań skrętnych ze sprzęgłem przeciążeniowym) .

Te koła pasowe są mocowane na wale korbowym przy pomocy jednej śruby (Taka sama XUD) .

6 - ZESPÓŁ GŁOWICY


6 - 1 - POKRYWĘ GŁOWICY (16)

Pokrywa głowicy (16) wykonana z materiału kompozytowego, jest wyposażona w zdejmowaną uszczelkę wstępnie uformowaną .

Otwór wlewowy oleju znajduje się na pokrywie głowicy .

6 - 2 - OBUDOWA POKRYWY PANEWKI WAŁKA ROZRZĄDU (17)

Obudowa pokrywy tulei łożyskowej wałka rozrządu (17) jest z lekkiego stopu .

Szczelność na styku obudowy pokrywy z głowicą zapewnia pasta uszczelniająca typu CAF 33 .

Wałek rozrządu zamocowany jest w głowicy przy pomocy obudowy pokrywy tulei łożyskowej, zakołkowanej na 5 łożysku .

Ustawienie wzdłużne wałka rozrządu uzyskuje się na łożysku nr 3 (Łożysko nr 1 od strony koła zamachowego silnika) .

6 - 3 - GŁOWICA (18)

Nowa głowica (18) : 2 zaworów na cylinder .

Wysokość nowej głowicy : 133 mm .

Maksymalne odkształcenie powierzchni głowicy : 0.03 mm .

Przewody dolotowe w głowicy mają kształt złożony kształt, aby umożliwić kształtowanie się swirl .

Gniazda i prowadnice zaworów są nowe i wykonane ze stali spiekanej .

UWAGA : dokręca się według kolejności spirali .

6 - 4 - WTRYSKIWACZE

Spód każdego wtryskiwacza przypomina klasyczny model wielootworowy (o charakterystyce dostosowanej do wersji silnika, na przykład: 5 otwór o 0.16 mm, lub 5 X 0.20 lub 6 X 0.15) .

Góra jest nadbudowana elektrozaworem sterowania .

UWAGA : systematycznie wymieniać uszczelkę miedzianą, zamocowaną na głowicy (po interwencji) .

6 - 5 - WAŁEK ROZRZĄDU

Wałek rozrządu :

Popychacze hydrauliczne umożliwiają kompensację zużycia, utrzymując zerowy luz między wałkiem rozrządu, dŒwigniami i zaworami .

Smarowanie zapewnia kanał wzdłużny .

Boczne kanały kierują olej w kierunku łożysk i krzywek .

Wielkość luzu wzdłużnego : 0.07 mm do 0.38 mm .

6 - 6 - USZCZELKA PODŁGOWICOWA


(G) : Oznakowanie grubości .

Jest 5 klas metalowych uszczelek wielowarstwowych .

Uszczelka głowicy jest na wyposażeniu zarówno silników DW10 ATED jak i DW10 TD .

Metoda określania uszczelki na podstawie pomiaru przekroczenia tłoka (Identycznie jak w silniku DW8) .

wartości przekroczenia tłoka (mm) grubość (mm) ząbków liczba otworów w (G)
0.47 do 0.604 1.30 ± 0.06 1
0.605 do 0.654 1.35 ± 0.06 2
0.655 do 0.704 1.40 ± 0.06 3
0.705 do 0.754 1.45 ± 0.06 4
0.755 do 0.83 1.50 ± 0.06 5

6 - 7 - POPYCHACZE (DZIAŁANIE)


(19) Jednostronna dŒwignia rolkowa .

(20) Popychacz hydrauliczny .

(21) Przegub kulisty .

(22) Tłok .

(23) Zawór .

(24) Sprężyna powrotna .

(25) Sprężyna powrotna .

(26) Korpus .

(27) Komora dolna .

(28) Komora górna .

Popychacze hydrauliczne mają automatyczną kompensację luzu (średnica) .

Faza kompensacji luzu pomiędzy krzywką a zaworem (H - I) :

Faza kompresji (unoszenie zaworu) (J) :

6 - 8 - ZAWORY

Specyficzne zawory :

Trzpień zaworu (Średnica 5.978 mm) .

6 - 9 - SPRĘŻYNY ZAWORÓW

Średnica zewnętrzna : 20.9 mm .

Liczba zwojów : 9 .

7 - ROZRZĄD

7 - 1 - CHARAKTERYSTYKA


(29) koło zębate wału korbowego (21) zębów .

(30) Koło zębate pompy płynu chłodzącego (20 zębów) .

(31) Koło zębate wałka rozrządu (42 zębów) .

(32) Piasta wałka rozrządu .

(33) Koło zębate pompy wysokiego ciśnienia (42 zębów) .

(34) Rolka nawijająca (Średnica zewnętrzna : 60 mm) .

(35) Ręczna rolka napinająca (Średnica 60 mm i mimośród o promieniu 7 mm) .

(36) Pasek rozrządu .


Obudowa rozrządu złożona z 3 części zamocowanych 9 śrubami :

7 - 2 - PASEK ROZRZĄDU

typ administracyjny silnika RHZ RHY
numer silnika DW10 ATED DW10 TD
szerokość (mm) 25.4
liczba zębów 141
dostawca(y) DAYCO
tworzywo HSN
oznaczenie przez napis -
okresowość wymiany (km)
w warunkach normalnej eksploatacji
160 000
okresowość wymiany (km)
przy ciężkich warunkach eksploatacji
120 000

UWAGA : pasek napręża się przy pomocy ręcznej rolki napinającej (mimośród) wymagającej zastosowania przyrządu do kontroli naprężenia SEEM .

7 - 3 - POMPA WYSOKIEGO CIŚNIENIA

Pompa wysokiego ciśnienia napięcia o trzech tłokach ułożonych promieniście jest naędzana w sposób niezsynchronizowany przez rozrząd .

8 - SMAROWANIE


(K) : Obieg powrotny oleju pod niskim ciśnieniem .

(L) : Obieg powrotny oparów oleju z góry silnika .

(M) : Obieg rozprowadzający oleju pod wysokim ciśnieniem .


(N) : Obieg powrotny oleju pod niskim ciśnieniem .

(O) : Obieg powrotny oparów oleju z góry silnika .

(P) : Obieg rozprowadzający oleju pod wysokim ciśnieniem .

8 - 1 - POJEMNOŚĆ OLEJU

w zależności od zastosowania pojazdu, silnik może być pochylony lub uniesiony: dostosowanie do każdego pojazdu .

silnik wyprostowany
typ administracyjny silnika RHY - RHZ RHY - RHZ
cechy szczególne klimatyzacja bez klimatyzacji
pojemność oleju (z filtrem) 4.5 4.5
pojemność oleju (bez filtra) 4.2 4.2

silnik pochylony
typ administracyjny silnika RHY - RHZ RHY - RHZ
cechy szczególne klimatyzacja bez klimatyzacji
pojemność oleju (z filtrem) 4.25 4.25
pojemność oleju (bez filtra) 4 4

KONIECZNIE : systematycznie sprawdzać poziom oleju przy pomocy ręcznego wskaźnika poziomu .

Okresowość wymiany (Olej silnikowy) : Patrz dokumentacja serwisowa .

8 - 2 - WKŁAD FILTRUJĄCY OLEJU SILNIKOWEGO

Wkład olejowy (Pierwszy montaż) :

Wkład olejowy (Wymiana) :

Okresowość wymiany (Wkład filtrujący oleju silnikowego) : Patrz dokumentacja serwisowa .

8 - 3 - OBIEG SMAROWANIA

Chłodzenie dna tłoka możliwe jest dzięki dyszom .

Ciśnienie oleju w silniku 80°C mierzone jest przez zainstalowany na miejscu czujnik ciśnienia oleju .

typ administracyjny silnika RHZ RHY
kontrola 1
minimalne ciśnienie (bar)
1000 obr/min
2
1000 obr/min
2
kontrola 2
minimalne ciśnienie (bar)
2000 obr/min
2.8
2000 obr/min
2.8
kontrola 3
minimalne ciśnienie (bar)
3000 obr/min
3.8
3000 obr/min
3.8
kontrola 4
minimalne ciśnienie (bar)
4000 obr/min
4
4000 obr/min
4

8 - 4 - WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO

Olej silnikowy spuszcza się na gorąco zaraz po zakończeniu pracy silnika .

Możliwa jest ewakuacja oleju silnikowego przy zastosowaniu urządzenia ssącego (Końcówka ø 14 mm) .

Zawsze istnieje możliwość spustu oleju z silnika po odkręceniu korka spustowego miski lejowej .

9 - OBIEG ZASILANIA POWIETRZEM

9 - 1 - OBIEG POWIETRZA


(40) Kolektor wydechowy (Żeliwo) .

(41) Rozdzielacz wlotowy (Stop aluminiowy) .

(42) Zawór egr .

(43) Przewód łączący rozdzielacz / zawór egr .

(44) Przewód wlotu powietrza (Stop aluminiowy) .

(45) Pompa próżniowa .

Przewód recyrkulacji spalin jest zamocowany przez :

Zawór egr (42) jest zamocowany za pomocą 2 śruby na kolektorze wydechowym (40) .

9 - 2 - RECYRKULACJA SPALIN

Mechanizm egr ma za zadanie zmniejszyć zawartość tlenku azotu (nox) w spalinach .

Tlenki azotu powstają w wyniku reakcji azotu z doprowadzanym tlenem z powietrza pod wpływem bardzo wysokiej temperatury (wyższej od 1800 °c) .

Egr, w trakcie pewnych faz funkcjonowania, zmniejsza ilość tlenu pozostającego do dyspozycji w cylindrze .

Podciśnienie doprowadzone do zaworu egr (42) z pompy próżniowej (45) zamocowanej na końcu wałka rozrządu, generuje sygnał sterujący recyrkulacją spalin w kierunku złącza wlotu powietrza (44) .

Recyrkulacja jest typu postępującego obsługiwanego przez kartografię .

Otwarcie zaworu egr (42) sterowane przez elektrozawór egr, który z kolei obsługiwany jest przez kalkulator kontroli silnika otrzymujący następujące informacje :

9 - 3 - ELEKTROZAWÓR REGULACJI CIŚNIENIA TURBOSPRĘŻARKI


(42) Zawór egr .

(45) Pompa próżniowa .

(46) Elektrozawór regulacji ciśnienia turbosprężarki .

(47) Elektrozawór egr .

(48) Turbosprężarka .

(49) Zawór regulacji turbo .

Ten elektrozawór sterowany przez kalkulator, umożliwia mu regulację ciśnienia dolotowego za pośrednictwem zaworu regulacji turbo (49) .

10 - PODGRZEWANIE - DOGRZEWANIE


(1150) Moduł podgrzewania .

(1160) Świece żarowe .

(1320) Kalkulator sterowania silnika .

(V1150) Kontrolka .

10 - 1 - PODGRZEWANIE

Tuż po rozruchu : Kalkulator kontroli silnika zasila świece żarowe i powoduje zapalenie się kontrolki w zestawie wskaŒników, deski rozdzielczej, w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnika; Czas podgrzewania zmienia się w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnika .

UWAGA : kontrolka w zestawie wskaŒników zapala się jedynie podczas fazy podgrzewania; czas świecenia się jest identyczny z czasem podgrzewania .

temperatura płynu chłodzącego silnika czas podgrzewania
(sekund)
-30°C 20
-10°C 5
0°C 0.5
+18°C 0

Po zgaśnięciu kontrolki, jeśli rozrusznik nie jest obciążony, świece żarowe są zasilane jeszcze przez maksymalnie 10 sekund .

Podczas fazy rozruchu, świece żarowe są zasilane w następujących sytuacjach :

10 - 2 - DOGRZEWANIE

Dogrzewanie polega na przedłużeniu czasu funkcjonowania świec przez maksymalnie 60 sekund od momentu zakończenia rozruchu .

Parametry mogące przerwać dogrzewanie :

11 - OBIEG PALIWA

11 - 1 - PREZENTACJA

Ten silnik jest wyposażony w nowy system wtrysku bezpośredniego COMMON RAIL marki BOSCH .


(50) Zbiornik paliwa .

(51) Pompa tłocząca .

(52) Filtr oleju napędowego .

(53) Pompa wysokiego ciśnienia .

(54) Kolektor wtryskowy (common rail) .

(55) Wtryskiwacz .

(56) Czujnik ciśnienia oleju napędowego .

(57) Czujnik temperatury oleju napędowego .

(58) Wyłącznik trzeciego tłoka .

(59) Regulator wysokiego ciśnienia oleju napędowego .

(Q) W kierunku kolektora wylotowego płynu chłodzącego silnika .

11 - 2 - ZESPÓŁ FILTRA PALIWA


(E1) Wlot oleju napędowego pochodzącego ze zbiornika .

(E2) Wlot oleju napędowego pochodzącego od kolektora wylotowego płynu chłodzącego silnika .

(S1) Wylot oleju napędowego : W kierunku kolektora wylotowego płynu chłodzącego silnika .

(S2) Wylot oleju napędowego : W kierunku pompy wysokiego ciśnienia .

(S3) Powrót oleju napędowego w kierunku zbiornika (obieg powrotny) .

(60) Śruba odpowietrzająca (Woda w oleju napędowym) .

(61) Regulator niskiego ciśnienia .

(62) Wkład filtra .

(63) Element termostatyczny .

Filtracja zanieczyszczeń powyżej 5 mikronów .

Okresowość wymiany (Wkład filtra oleju napędowego) : Patrz dokumentacja serwisowa .

11 - 3 - PODGRZEWACZ OLEJU NAPĘDOWEGO

Paliwo jest podgrzewane w układzie chłodzenia silnika (na kolektorze wylotowym pompy płynu chłodzącego) .

Temperatura paliwa jest regulowana przez element termostatyczny (63) (zabudowany w filtrze paliwowym) .

11 - 4 - FAZA DZIAŁANIA (ELEMENT TERMOSTATYCZNY)

Element termostatyczny (63) jest typu bimetalicznego i ulega odkształceniu w zależności od temperatury paliwa .


Temperatura paliwa niższa niż 15 °c :

Temperatura od 15 °c do 25 °c :

Temperatura wyższa od 25 °c :

11 - 5 - REGULATOR NISKIEGO CIŚNIENIA

Pompa tłocząca (51) wytwarza ciśnienie zasilające o wartości 2.25 ± 0.25 bar .

Regulator niskiego ciśnienia (61) reguluje ciśnienie za filtrem oleju napędowego o wartości 1.25 ± 0.25 bar .

12 - OBIEG CHŁODZENIA

12 - 1 - SCHEMAT IDEOWY


(64) Zbiornik odgazowania .

(65) nagrzewnica .

(66) Kolektor wylotowy płynu .

(67) Kolektor wlotowy płynu chłodzącego .

(68) Pompa płynu chłodzącego (Na bloku silnika) .

(69) Śruba odpowietrzająca .

(70) Chłodnica silnika .

(71) Wymiennik cieplny płynu chłodzącego/oleju (12 płytek) .

(72) Podgrzewacz obiegu wody (Dodatkowe ogrzewanie) .

13 - NAPĘD OSPRZĘTU

2 wyposażenia jest możliwe (w zależności od pojazdu i klasy wyposażenia) :

13 - 1 - WYPOSAŻENIE WSPOMAGANIA KIEROWNICY + ALTERNATORA


(73) Koło pasowe wału korbowego .

(74) Dynamiczna rolka napinająca .

(75) Pompa układu wspomagania kierownicy .

(76) Alternator .

(77) Rolka stabilizująca .

(78) Rolka nawijająca (Regulację naprężenia przy zakładaniu paska robi się przy pomocy mimośrodu) .

13 - 2 - WYPOSAŻENIE CHŁODZENIA KLIMATYZACJI + WSPOMAGANIA KIEROWNICY + ALTERNATORA


(79) Koło pasowe wału korbowego .

(80) Dynamiczna rolka napinająca .

(81) Pompa układu wspomagania kierownicy .

(82) Alternator .

(83) Sprężarka klimatyzacji .

(84) Rolka nawijająca (Regulację naprężenia przy zakładaniu paska robi się przy pomocy mimośrodu) .