B1BBM7K1 - 206 SILNIK EW10J4

USTAWIENIE SILNIKA

1 - OPIS


Nowy silnik : Silnik EW10J4 .

Silniki EW zastępują stopniowo silniki XU .

Cechy szczególne :

UWAGA : silnik jest w stanie spełnić przyszłe normy zanieczyszczenia środowiska .

Sprawność silnika została zwiększona dzięki następującym czynnikom :

1 - 1 - MONTAŻ ZESPOŁU NAPĘDOWEGO

Nowe normy zderzeń wymagają zmniejszenia pochylenia zespołu napędowego w przednim bloku, w nowych pojazdach homologowanych począwszy od 1998 .

1 - 2 - CHARAKTERYSTYKA


Tabliczka znamionowa silnika :

2 - CHARAKTERYSTYKA

numer silnika EW10J4
kod typu RFR
oznakowanie elementu specyficzny pojazd
liczba cylindrów 4
średnica x skok cylindra (mm) 85 x 88
pojemność skokowa (cm3) 1997
stopień sprężania 10,8
moc maksymalna (cee) 99 kW
moc maksymalna (koni mechanicznych) 138
prędkość obrotowa mocy maksymalnej (obr/min) 6000 obr/min
moment maksymalny (cee) 19 danm
prędkość obrotowa momentu maksymalnego (obr/min) 4100 obr/min
system wtrysku wielopunktowy
marka MAGNETI MARELLI
typ MMDCM 4.8P

3 - ZESPÓŁ BLOKU-SILNIKA


(1) Blok silnika .

(2) Obudowa pokryw panewek wału korbowego .

(3) Miska olejowa .

(4) Pompa olejowa .

(5) Tuleja(e) cylindra .

Blok silnika z lekkiego stopu wyposażony jest w żeliwne tuleje wciśnięte podczas montażu (Odlewnia) .

Tuleje są typu suchego .

Obudowa pokrywy łożyska z lekkiego stopu zawierającego 5 żeliwną pokrywę łożyska .

Cechy szczególne :

Nowa miska olejowa, z żebrami wzmacniającymi dla poprawy sztywności połączeń ze skrzynią biegów .

UWAGA : cylinder 1 : od strony koła zamachowego silnika .

Pasta uszczelniająca zapewniona szczelność pomiędzy następującymi elementami :

4 - RUCHOMY SPRZĘG


(6) Wał korbowy .

(7) Uszczelniający pierścień tłokowy .

(8) Dolne pierścienie uszczelniające .

(9) Pierścień tłokowy zgarniający .

(10) Tłok .

(11) Oś tłoka .

(12) Korbowód .

(13) Półpanewki przedniej części korbowodu .

(14) Kliny nastawne do regulacji luzu bocznego wału korbowego .

(15) Górne półpanewki .

(16) Dolna pół-panewka .

(d) Otwór smarowania .

4 - 1 - WAŁ KORBOWY

Nowy wał korbowy :

Luz boczny wału korbowego :

4 - 2 - PÓŁPANEWKI WAŁU KORBOWEGO


(6) Wał korbowy .

(1) Blok silnika .

(e) Oznaczenie klas panewek wału korbowego - Na wale korbowym (Farba) :

(f) Oznaczenie klas panewek wału korbowego - Na bloku silnika (Odciśnięty na zimno) :

Linia wału (blok-silnika + pokrywy łożysk) oraz panewki wału korbowego są dopasowywane na podstawie oznaczeń na bloku-silnika i wale korbowym .

Dobieranie odbywa się według 4 klas gładkich panewek .

Wybór odpowiednich półpanewek powinien odbywać się z tabelą dopasowania (patrz odpowiednia operacja) według oznaczeń (e) i (f) .

Półpanewki płaskie (Od strony obudowy pokrywy łożysk) .

Półpanewki rowkowane (Od strony bloku silnika) .

UWAGA : jest tylko jedna klasa dla górnych półpanewek .

4 - 3 - KORBOWODY

Korbowody :

Osie tłoków są zamocowane i na wcisk w korbowodach, natomiast wolne w tłokach .

Identyfikacja półpanewek odbywa poprzez namalowanie kreski na ich krawędzi .

Korbowody są przewiercone w taki sposób by wzmocnić smarowanie dołu tulei .

UWAGA : półpanewki główek korbowodów są przewiercone (u góry i na dole) .

4 - 4 - PÓŁPANEWKI KORBOWODU


(6) Wał korbowy .

(12) Korbowód .

(g) Znak na wale korbowym (A B C D) :

(h) Oznaczenia na korbowodzie (Odciśnięty na zimno) :

Główki korbowodów oraz czopy wału korbowego są dopasowane na podstawie oznaczeń .

Dopasowanie odbywa się na podstawie 3 klas półpanewek (półpanewek dolnych) .

UWAGA : jest tylko jedna klasa dla górnych półpanewek .

Identyfikacja półpanewek odbywa poprzez namalowanie kreski na ich krawędzi .

Wybór odpowiednich półpanewek powinien odbywać się z tabelą dopasowania (patrz odpowiednia operacja) według oznaczeń (g) i (h) .

4 - 5 - TŁOKI

Tworzywo : Stop lekki .

Jest tylko jedna klasa średnicy tłoka (Znak serii) .

Jest tylko jedna klasa średnicy tłoka (Nadwymiar "naprawa") .

4 - 6 - PIERŚCIENIE

Tłok zawiera 3 elementów :

4 - 7 - KOŁO ZAMACHOWE SILNIKA

Koło zamachowe silnika (Specyficzny pojazd) :

Koło zamachowe silnika posiada na swoim obwodzie 60 zębów z których 2 zostało usuniętych w celu określenia górnego punktu martwego .


Specjalny przyrząd (-).0189-C pozwala na unieruchomienie ruchomego sprzęgu wykorzystując w tym celu otwór nawiercony w bloku i kole zamachowym silnika .

4 - 8 - KOŁO PASOWE NAPĘDU OSPRZĘTU

Cechy szczególne :

5 - ZESPÓŁ GŁOWICY


(17) Pokrywę głowicy (Kompozyty) .

(18) Obudowa pokrywy wałków rozrządu .

(19) Głowica .

(i) Przewody obiegu recyrkulacji spalin mieszczą się w odlewie głowicy .

(j) Występ identyfikacji głowicy .

5 - 1 - POKRYWĘ GŁOWICY

Dwie pokrywy głowic (górna pokrywa głowicy wyposażona w odolejacz oraz w otwór napełniania olejem) .

Tworzywo : Kompozyty .

Otwór wlewowy oleju znajduje się na pokrywie głowicy .

Uszczelka jest uprzednio uformowana i demontowalna .

UWAGA : dokręca się według kolejności spirali .

5 - 2 - OBUDOWA POKRYWY PANEWKI WAŁKA ROZRZĄDU

Tworzywo: stop aluminium .

Uszczelnienie pomiędzy obudową pokrywy łożysk wałka rozrządu a głowicą: pasta uszczelniająca .

Przy naprawie : Stosować pastę uszczelniającą AUTOJOINT OR .

Blokada boczna wałku rozrządu odbywa się na piątym słupku głowicy (łożysko nr 1, od strony koła zamachowego silnika) .

UWAGA : dokręca się według kolejności spirali .

5 - 3 - GŁOWICA

4 zawory dla każdego cylindra (2 na ssaniu, 2 na wydechu) z kompensacją luzu przez popychacze hydrauliczne .

Wysokość nowej głowicy = 137 mm .

Prowadnica zaworu wydechowego: stal spiekana = 0,2 mm .

Dopuszczalne maksymalne odkształcenie = 0,03 mm .

Gniazda i prowadnice zaworów są nowe i wykonane ze stali spiekanej .

Maksymalny dopuszczalny szlif .

Prowadnica zaworu ssącego: mosiądz .

UWAGA : dokręca się według kolejności spirali .

Część obiegu recyrkulacji spalin mieści się w odlewie głowicy .

5 - 4 - WAŁEK ROZRZĄDU


(20) Wałek rozrządu .

(21) Cel czujnika napędzany jest przez wałek rozrządu .

Nowe żeliwne wałki rozrządu zawierające 8 krzywki 5 łożyska .

Cel czujnika odniesienia cylindra wałka rozrządu jest zamocowany na wałku rozrządu wydechu .

Łożyska wałków rozrządu są smarowane pod ciśnieniem natomiast wałki poprzez zanurzenie w kąpieli olejowej .

UWAGA : cel (21) nie jest demontowalny .

5 - 5 - USZCZELKA PODŁGOWICOWA


(22) Uszczelka podłgowicowa .

(k) Oznakowanie silnika: otwór .

(l) Oznaczenie uszczelki głowicy: naprawa .

Cechy szczególne :

5 - 6 - POPYCHACZ HYDRAULICZNY


Popychacze hydrauliczne mają automatyczną kompensację luzu .

Identyczna koncepcja jak w przypadku popychaczy stosowanych w silnikach XU .

Średnica : 28,4 mm .

5 - 7 - ZAWORY

Zawór ssania : 33,3 mm .

Zawór wydechowy : 29 mm .

Uszczelka trzpienia zaworu : 6 mm .

Uszczelka trzpienia zaworu ze zintegrowaną miseczką sprężyny .

5 - 8 - SPRĘŻYNY ZAWORÓW

Cechy szczególne :

6 - ROZRZĄD


(23) Śruba mocująca .

(25) Koło zębate wałka rozrządu : Wydech .

(26) Koło zębate wałka rozrządu : Ssanie .

(27) Dynamiczna rolka napinająca .

(28) Rolka nawijająca .

(29) Koło zębate wału korbowego .

(30) Koło zębate pompy płynu chłodzącego .

Komora napędu rozrządu składa się z 2 następujących elementów :

6 - 1 - PASEK ROZRZĄDU

kod typu RFR
numer silnika EW10J4
szerokość mm 25,4 mm
liczba zębów 153
tworzywo HSN
dostawca GATES
zapis umożliwiający identyfikację -
okresowość wymiany w przypadku normalnego użytkowania patrz instrukcja obsługi

6 - 2 - KOŁO ZĘBATE WAŁKA ROZRZĄDU


(25) Koło zębate wałka rozrządu .

(32) Piasta wałka rozrządu .

(33) Otwór na trzpień unieruchamiający .

(34) Podłużny otwór .

Blokadę wałków rozrządu wykonuje się za pomocą piast (32) mocowanych przy pomocy klinów na wałkach rozrządu .

Koła zębate zamocowane są na piaście przy pomocy 3 śrub .

Kiedy 3 śruby mocowania są odkręcone, koła zębate obracają się swobodnie (w granicach długości podłużnego otworu) .

Ten typ montażu umożliwia :

Identyfikacja piast wałków rozrządu :

7 - SMAROWANIE

Smarowanie pod ciśnieniem odbywa się dzięki wewnętrznej pompie zębatej z podwójnym punktem środkowym .

Wkład olejowy jest oddzielony od bloku silnika .

7 - 1 - POMPA OLEJOWA


(4) Pompa olejowa .

(35) Zewnętrzny wirnik pompy olejowej .

(36) Wewnętrzny wirnik pompy olejowej .

(6) Wał korbowy .

(m) Spłaszczenia .

Pompa olejowa jest napędzana z końcówki wału korbowego, za pośrednictwem dwóch płaskowników (m) .

Kalibracja zaworu odciążającego : 7 bar .

7 - 2 - POJEMNOŚĆ OLEJU

silnik EW10J4
cechy szczególne bez
pojemność oleju z wymianą wkładu filtra 4.25 litrów
pojemność oleju, opróżnianie poprzez odsysanie, z wymianą wkładu filtra -
pojemność oleju bez wymiany wkładu filtra 4.0 litrów
różnica objętości między stanem minimalnym i maksymalnym wskaźnika poziomu oleju -
systematycznie sprawdzać poziom oleju przy pomocy ręcznego wskaźnika poziomu

Różnica objętości między stanem minimalnym i maksymalnym wskaźnika poziomu oleju : 1,7 litrów .

KONIECZNIE : systematycznie sprawdzać poziom oleju przy pomocy ręcznego wskaźnika poziomu .

Okresowość wymiany : Patrz instrukcja obsługi .

7 - 3 - FILTR OLEJOWY

filtr olejowy pierwszy montaż drugi montaż
marka PURFLUX PURFLUX
typ LS867A LS867B
pojemność oleju 0.32 litrów
zawór bezpieczeństwa 1.5 bar

Okresowość wymiany w przypadku normalnego użytkowania : Patrz instrukcja obsługi .

Ciśnienie oleju .

silnik EW10J4
kontrola 1 przy 1000 obr/minciśnienie minimalne (bar) 3.4
kontrola 2 przy 2000 obr/minciśnienie minimalne (bar) 6.3
kontrola 3 przy 3000 obr/minciśnienie minimalne (bar) 6.9
kontrola 4 przy 4000 obr/minciśnienie minimalne (bar) -
wskazane wartości odpowiadają silnikowi po dotarciu dla temperatury oleju równej 80 ° c

7 - 4 - WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO

Możliwa jest ewakuacja oleju silnikowego przy zastosowaniu urządzenia ssącego .

Olej silnikowy spuszcza się na gorąco zaraz po zakończeniu pracy silnika .

Końcówka prowadnicy wskaŒnika poziomu jest rozszerzona, co pozwala na przyłączenie drenu przyłączonego do urządzenia opróżniającego przez odsysanie (średnica 14 mm) .

UWAGA : zawsze istnieje możliwość spustu oleju z silnika po odkręceniu korka spustowego miski lejowej .

8 - OBIEG ZASILANIA POWIETRZEM

8 - 1 - OBIEG POWIETRZA


(37) Przewód wlotu powietrza .

(38) Kolektor zasilania wtryskiwaczy .

(39) Przewód recyrkulacji spalin .

(40) Rozdzielacz wlotowy .

(41) Moduł przepustnicy : Stop aluminiowy .

(42) Opaska do śrub .

(n) Dostęp do śruby .

Cechy szczególne - Rozdzielacz wlotowy :

Cechy szczególne , Moduł przepustnicy :

Demontaż złączy wlotu powietrza na module przepustnicy wymaga odkręcenia opaski mocującej (42) przez umieszczenie (n) .

8 - 2 - RECYRKULACJA SPALIN


Strzałki : Kierunek obiegu spalin .

(19) Głowica .

(39) Przewód recyrkulacji spalin .

(40) Rozdzielacz wlotowy .

(41) Moduł przepustnicy .

(43) Kolektor wydechowy .

(44) Zawór recyrkulacji spalin (egr) .

(45) Kolektor wylotowy płynu .

Recyrkulacja spalin jest wykorzystywana w celu zmniejszenia efektu pompowania (zmniejszenie zużycia paliwa) .

Recyrkulacja jest typu postępującego obsługiwanego przez kartografię .

Otwarcie zaworu egr sterowane przez elektrozawór egr, który z kolei obsługiwany jest przez kalkulator kontroli silnika otrzymujący następujące informacje :

8 - 3 - ZAWÓR RECYRKULACJI SPALIN (EGR)


Cechy szczególne :

8 - 4 - KOLEKTOR WYDECHOWY


(43) Kolektor wydechowy .

(46) Przewody wewnętrzne (1 na cylinder) .

(47) Osłona zewnętrzna .

Tworzywo : Blacha .

Kolektor wydechowy zbudowany jest z następujących elementów :

Przestrzeń pomiędzy przewodami wydechowymi a pokrywami pozwala na uzyskanie dobrej izolacji termicznej .

Kolektor wydechowy umożliwia szybkie ogrzanie dopalacza katalitycznego podczas uruchamiania silnika na zimno .

9 - OBIEG ZASILANIA PALIWA


(p) Kierunek krążenia paliwa .

(q) Kierunek krążenia oparów paliwa .

(r) Do obiegu recyrkulacji oparów benzyny .

(s) Do obiegu zasilania w paliwo .

(38) Kolektor zasilania wtryskiwaczy .

(48) Kanister (Filtr na węgiel aktywny) .

(49) Filtr paliwa .

(50) Zawór schradera .

(51) Obieg powrotu paliwa .

(52) Szybkozłącze .

(53) Wtryski(i) paliwa .

(54) Obieg odsysania oparów benzyny .

(55) Paliwowa instalacja zasilająca .

(56) Regulator ciśnienie paliwa .

(57) Pompa paliwowa zanurzona w zbiorniku paliwa .

Cechy szczególne :

9 - 1 - ZAWÓR SCHRADERA

Zawór schradera jest to element typu zaworu kołowego .

Funkcje :

UWAGA : dostęp do zaworu schradera wymaga wcześniejszego demontażu stylizowanej osłony silnika .

9 - 2 - FILTR PALIWA

Filtr paliwa umożliwia wychwycenie zanieczyszczeń większych od 15 - 20 mikronów .

Okresowość wymiany : Patrz instrukcja obsługi .

10 - OBWÓD CHŁODZENIA


(19) Głowica .

(45) Kolektor wylotowy płynu .

(58) Nagrzewnica .

(59) Śruba odpowietrzająca .

(60) Termostat układu chłodzenia .

(61) Chłodnica .

(62) Zbiornik odgazowania .

(63) Kolektor wlotowy płynu chłodzącego - Pompa płynu chłodzącego .

Cechy szczególne :

10 - 1 - POMPA PŁYNU CHŁODZĄCEGO


Cechy szczególne :

KONIECZNIE : przed montażem pompy płynu chłodzącego trzeba zamontować kołki centrujące .

10 - 2 - TERMOSTAT UKŁADU CHŁODZENIA

Termostat układu chłodzenia typu podwójnego działania (efektu) .


(45) Kolektor wylotowy płynu .

(a1) Do kolektora wlotowego płynu chłodzącego .

(a2) Wylot płynu chłodzącego z głowicy .

(a3) Wylot do chłodnicy .

(t) Działanie : Na zimno .

(u) Działanie : W fazie wzrostu temperatury .

(v) Działanie : Na gorąco .

(63) - (64) Zawór .

Termostat układu chłodzenia zawiera dwa zawory (63) oraz (64) .

Kiedy zawór (64) pozostaje otwarty : Płyn chłodzący krąży w chłodnicy .

Kiedy zawór (63) pozostaje otwarty : Płyn chłodzący przechodzi do kolektora wlotowego (Krążenie w obiegu) .

(t) Działanie - Na zimno : Płyn chłodzący krąży w następujących elementach :

(u) W fazie wzrostu temperatury : Płyn chłodzący krąży w następujących elementach :

(v) Działanie - Na gorąco : Płyn chłodzący krąży w następujących elementach :

11 - NAPĘD OSPRZĘTU

2 możliwości wyposażenia (W zależności od pojazdu) :

11 - 1 - BEZ KLIMATYZACJI


(65) Dynamiczna rolka napinająca .

(66) Pompa układu wspomagania kierownicy .

(67) Alternator .

(68) Rolka nawijająca .

(69) Koło napędzające paska .

11 - 2 - Z KLIMATYZACJĄ


(65) Dynamiczna rolka napinająca .

(66) Pompa układu wspomagania kierownicy .

(67) Alternator .

(68) Rolka nawijająca .

(69) Koło napędzające paska .

(70) Sprężarka klimatyzacji .

12 - SYSTEM WTRYSKU

Dostawca : MAGNETI MARELLI .

Typ : MMDCM 4.8P .

12 - 1 - WTRYSK

Cechy szczególne :

12 - 2 - ZAPŁON

Cechy szczególne :

Cewki są przytwierdzone do zwartego modułu umieszczonego i przymocowanego do głowicy (BBC 2.2) .

Moduł cewek zapłonu (BBC) :

Świece zapłonowe :

Okresowość wymiany w przypadku normalnego użytkowania : Patrz instrukcja obsługi .

12 - 3 - TELETRANSMISJA

Ten kalkulator wtrysku-zapłonu wyposażony jest w pamięć flash-eprom .

Właściwość(ci) pamięci flash-eprom :

12 - 4 - KALKULATOR WTRYSKU


Cechy szczególne :

Podział 128 ścieżek kalkulatora na 3 złączach .

Kalkulator obsługuje następujące funkcje :