B1BBMDK1 - 206 SILNIK TU3JP AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW AL4 OCZYSZCZANIE (L4) SILNIK TU5JP4 AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW AL4 OCZYSZCZANIE (L4)
PREZENTACJA PROAKTYWNA SKRZYNIA BIEGÓW AL4
1 - IDENTYFIKACJA
Skrzynia biegów rozpoznawana jest dzięki etykietce samoprzylepnej (A) lub grawerowaniu (B) :
1 - 1 - CHARAKTERYSTYKA
typ administracyjny silnika | KFW | NFU |
---|---|---|
cechy szczególne | 175/65R14T | 175/65R14H |
oznakowanie elementu | 20TP61 | 20TP49 |
typ skrzyni biegów | AL4 |
1 - 2 - PÓŁOSIE
typ administracyjny silnika | KFW | NFU |
---|---|---|
cechy szczególne | ogumienie 175/65R14T | ogumienie 175/65R14H |
typy skrzyń biegów | proaktywna skrzynia biegów AL4 | proaktywna skrzynia biegów AL4 |
oznakowanie elementu lewa półoś |
8LN57 | 8LN21 |
oznakowanie elementu prawa półoś |
8LN58 | 8LN22 |
uszczelka od strony koła | RZ17.5 | RZ17.5 |
uszczelka od strony mostu | JB2A | JB2A |
2 - OPIS
Proaktywna skrzynia biegów dysponuje 4 przełożeniami biegu do przodu oraz jednym biegiem wstecznym ze sterowaniem z kalkulatora elektronicznego oraz urządzenia lock-up (blokada przekładni) na wszystkich przełożeniach 4 - 3 - 2 .
Dwa przełączniki umieszczone przy dźwigni zmiany biegów pozwalają kierowcy na wybranie jednego z trzech następujących programów jazdy :
Przełącznik uzupełniający umożliwia wymuszenie pierwszego biegu gdy dźwignia znajduje się w położeniu 2 .
3 - CECHY SZCZEGÓLNE
Skrzynia biegów jest szczelna i nie ma potrzeby wymiany oleju przy wymianie półosi .
Skrzynia biegów jest trwale smarowana, nie ma potrzeby wymiany końcówki ssącej podczas aktywności pojazdu .
UWAGA : do nowej skrzyni biegów używa się syntetycznego oleju (sprzedawanego przez dział części zamiennych) identycznego jak olej używany do skrzyni biegów 4HP20 (ESSO LT 71141) .
Napełnianie skrzyni biegów wykonuje się przez korek, umieszczony obok stycznika wielofunkcyjnego .
UWAGA : korek spustowy, umieszczony pod skrzynią biegów ma podwójną funkcję: opróżnianie i uzupełnianie poziomu oleju .
Podobnie jak w pojazdach wyposażonych w skrzynię biegów 4HP20, nie ma potrzeby dolewania oleju w przypadku holowania .
KONIECZNIE : kalkulatory silnika i skrzyni biegów wymieniają wzajemnie informacje; należy w związku z tym dokonać odczytu pamięci obydwu kalkulatorów po pojawieniu się błędu w jednym z systemów .
Przed każdym demontażem skrzyni biegów, należy zwrócić się o pomoc do platformy jakości .
3 - 1 - OPRÓŻNIENIE I UZUPEŁNIENIE POZIOMU OLEJU
Olej skrzyni biegów ESSO LT 71141 :
Napełnienie skrzyni biegów odbywa się poprzez korek, znajdujący się przy styczniku wielofunkcyjnym .
UWAGA : korek spustowy, znajdujący się pod skrzynią biegów jest dwufunkcyjny : opróżnienie i uzupełnienie poziomu oleju .
(3) Obudowa skrzyni biegów .
(4) Śruba uzupełniania poziomu .
(5) Korek spustowy .
4 - KOMPOZYCJA
4 - 1 - DźWIGNIA ZMIANY BIEGÓW
Sterowanie zmianą biegów umożliwia dźwignia wyboru poprzez linkę, umieszczoną w kabinie na głównej konsoli .
Dźwignia zmiany biegów jest prowadzona po schodkowej drabince. .
Możliwe położenie dźwigni wyboru P - R - N - D - 3 - 2 .
Jedynie pozycje P oraz N pozwalają na uruchomienie silnika .
4 - 2 - STYCZNIK WIELOFUNKCYJNY
Stycznik wielofunkcyjny pozwala zapewnić następujące funkcje :
UWAGA : wyświetlenie w zestawie wskaźników sterowane jest przez kalkulator skrzyni biegów w zależności od informacji ze stycznika wielofunkcyjnego .
Regulacja stycznika wielofunkcyjnego odbywa się na omomierzu: w położeniu N, powinno wyjść 0 omów między dwiema wtyczkami wychodzącymi ze stycznika (kierunek obrotu stycznika jest bez znaczenia) .
UWAGA : do tej regulacji nie należy używać lampek kontrolnych (istnieje ryzyko uszkodzenia kalkulatora) .
5 - OPERACJE SERWISOWE SKRZYNI BIEGÓW
5 - 1 - TELETRANSMISJA
Operację tę wykonuje się wnastępujących przypadkach :
Teleładowanie poprzedza następujące czynności :
KONIECZNIE : każdemu uaktualnieniu kalkulatora automatycznej skrzyni biegów powinna towarzyszyć aktualizacja kalkutatora silnika .
Aby wykonać teleładowanie : Przestrzegać procedury przyrządu diagnostycznego .
5 - 2 - "UCZENIE" PEDAŁU PRZYSPIESZENIA
Operację tę wykonuje się wnastępujących przypadkach :
Aby wykonać "uczenie" pedału : Przestrzegać procedury przyrządu diagnostycznego .
5 - 3 - TELEKODOWANIE
Operację tę wykonuje się wnastępujących przypadkach :
Nowy kalkulator lub nowo naładowany jest zawsze skonfigurowany z dwiema następującymi opcjami :
Operacja telekodowania kalkulatora polega na blokadzie diagnostyki opcji, które nie znajdują się na wyposażeniu pojazdu : Przestrzegać procedury przyrządu diagnostycznego .
5 - 4 - TRYB AWARYJNY
W przypadku nieprawidłowego działania skrzyni biegów, możliwe są dwie procedury w zależności od tego jak poważna jest usterka .
Skrzynia biegów w trybie awaryjnym z programem wymiany (wartości domyślne są przyjęte zastępczo) :
UWAGA : w programie bezpieczeństwa, wyczuwa się szarpnięcie P/N, N/R i N/D .
5 - 5 - KONTROLA PRZY POMOCY PRZYRZĄDU DIAGNOSTYCZNEGO
Odczytać kody błędów (Silnik - Automatyczna skrzynia biegów) .
Brak kodów błędów :
Obecność kodów błędów :
5 - 6 - WYMIANA KALKULATORA
KONIECZNIE : wymiana kalkulatora w okresie objętym gwarancją powinna stanowić przedmiot wcześniejszej umowy .